Svar: 8 mdr. og vil ikke spise

13. november 2006

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Rebecca

Nu er det jo meget svært for mig at vide hvad der foregår, når jeg ikke kan være til stede i situationen. Men du skriver at din datter aldrig har været særligt glad for mad - hvordan har du det med at spise?

Jeg spørger naturligvis fordi hun spejler sig i dig og hvis du selv er småtspisende, så ser hun jo det og gør som hun ser mor gøre.

Du må også overveje om hun, fordi det altid har været sådan, måske har følt sig presset til at spise og derfor nu vælger at lukke munden helt. Samtidig så skriver du også at hun er meget bevidst og at du har fornemmelsen af at hun manipulerer med jer.

Jeg tror nu ikke hun som sådan er udspekuleret, men der er nok ingen tvivl om at jeres datter ved, at når hun lukker munden sammen, så skaber det en reaktion hos jer. Hvordan vi som forældre reagerer er meget forskelligt, nogen går pligtskyldigt i gang med at lave andet mad, andre lokker med belønning, atter andre kræver at barnet skal smage, og atter andre har anderledes metoder. Forældre gør naturligvis sådan, fordi de ved hvor vigtigt det er, at barnet spiser, ...

Annonce

... for at barnet trives.

Men nogle gange er det bedste faktisk bare at lade barnet spise selv. Din datter kan sandsynligvis godt tygge og hun kan sandsynligvis spise lidt med gaffel og helt bestemt med fingrene. Måske kan du få lov til at give lidt med en ske ind imellem?

Derudover så handler det ofte om at servere det samme, som hun ser I andre spiser. Hun skal have mad som smager af noget, masser at nyt, noget som virker interessant, masser af farver (ærter, majs, rød peberfrugt, gulerod) så der både er grønne, gule, røde, orange farver - det skal ikke bare være en grå sammenrodet masse.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Prøv at give hende alt mellem himmel og jord - altså hvad I spiser. Giv hende lidt af gangen, så det ikke virker for overvældende og for uoverskueligt, ganske lidt af gangen, så hun kan koncentrere sig om det, men alligevel lidt af hvert.

Pas på at hun ikke får for meget mælk, meget mere end de 700ml skal hun ikke have - det tager pladsen og lysten til anden mad og hun kunne måske godt nøjes med 500-600ml?

Håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder