Svar: 8 mdr. og vil ikke spise
13. november 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Rebecca
Nu er det jo meget svært for mig at vide hvad der foregår, når jeg ikke kan være til stede i situationen. Men du skriver at din datter aldrig har været særligt glad for mad - hvordan har du det med at spise?
Jeg spørger naturligvis fordi hun spejler sig i dig og hvis du selv er småtspisende, så ser hun jo det og gør som hun ser mor gøre.
Du må også overveje om hun, fordi det altid har været sådan, måske har følt sig presset til at spise og derfor nu vælger at lukke munden helt. Samtidig så skriver du også at hun er meget bevidst og at du har fornemmelsen af at hun manipulerer med jer.
Jeg tror nu ikke hun som sådan er udspekuleret, men der er nok ingen tvivl om at jeres datter ved, at når hun lukker munden sammen, så skaber det en reaktion hos jer. Hvordan vi som forældre reagerer er meget forskelligt, nogen går pligtskyldigt i gang med at lave andet mad, andre lokker med belønning, atter andre kræver at barnet skal smage, og atter andre har anderledes metoder. Forældre gør naturligvis sådan, fordi de ved hvor vigtigt det er, at barnet spiser, for at barnet trives.
Men nogle gange er det bedste faktisk bare at lade barnet spise selv. Din datter kan sandsynligvis godt tygge og hun kan sandsynligvis spise lidt med gaffel og helt bestemt med fingrene. Måske kan du få lov til at give lidt med en ske ind imellem?
Derudover så handler det ofte om at servere det samme, som hun ser I andre spiser. Hun skal have mad som smager af noget, masser at nyt, noget som virker interessant, masser af farver (ærter, majs, rød peberfrugt, gulerod) så der både er grønne, gule, røde, orange farver - det skal ikke bare være en grå sammenrodet masse.
Prøv at give hende alt mellem himmel og jord - altså hvad I spiser. Giv hende lidt af gangen, så det ikke virker for overvældende og for uoverskueligt, ganske lidt af gangen, så hun kan koncentrere sig om det, men alligevel lidt af hvert.
Pas på at hun ikke får for meget mælk, meget mere end de 700ml skal hun ikke have - det tager pladsen og lysten til anden mad og hun kunne måske godt nøjes med 500-600ml?
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske